smarowanie na gorąco

Pole tekstowe:      STRONA GŁÓWNA           WYPOŻYCZALNIA       SERWIS       SPRZĘT NA SPRZEDAŻ 	     REGULAMIN	        CENNIK	          KONTAKT

„KTO SMARUJE TEN JEDZIE”

Narty należy smarować systematycznie. Już od pierwszego zjazdu ślizgi zużywają się. Ostry śnieg, lód, lub, co gorsza kamienie i korzenie dewastują nasze narty. Jazda w idealnych warunkach, np. w głębokim puchu powoduje również wysuszenie i wyjałowienie ślizgów, co w konsekwencji prowadzi do znacznego pogorszenia poślizgu. Narty należy smarować w momencie pojawienia się białego nalotu oznaczającego wyjałowienie spowodowane wypłukaniem parafiny z mikro-porów w ślizgach. Nalot pojawi się najpierw blisko krawędzi w środkowej części nart. Po całodziennej jeździe narty należy przesmarować.

Smarowanie, stanowi końcowy etap przygotowania sprzętu narciarskiego do jazdy. W sporcie ma decydujący wpływ na wynik, szczególnie, gdy poziom konkurujących ze sobą zawodników jest wyrównany. A co z pozostałymi narciarzami, którzy jeżdżą dla przyjemności, lub rozpoczynają edukację narciarską? Czy posmarowane narty ułatwią im naukę?

Zdecydowanie tak!

Korzyści, jakie daje systematyczne serwisowanie i smarowanie są następujące:

- Lepszy poślizg nart umożliwi początkującym jazdę na bardzo łagodnych i bezpiecznych stokach, na których nie będą się stresowali (nienasmarowane narty na takim stoku ”stoją”)

- Zwiększy się manewrowalność, która ułatwia opanowanie techniki pierwszych skrętów.

- Mokry i świeży śnieg nie będzie się do nich lepił,

- Ułatwią „wycinanie” pełnych skrętów daleko od linii spadku stoku, bez utraty prędkości (szczególnie ważne dla narciarzy potrafiących wykorzystać walory współczesnych nart carvingowych.

- Ochrona i konserwacja ślizgów spowoduje wolniejsze zużywanie się sprzętu,

- Mniej wysiłku podczas jazdy – więcej przyjemności.

 

Najprostszym sposobem smarowania jest stosowanie smarów uniwersalnych. Występują one w formie past, płynów lub aerozolu. Są to parafiny o rozszerzonym zakresie temperatur z dodatkiem rozpuszczalnika, który po naniesieniu (również na stoku na mokre ślizgi) odparowuje pozostawiając na ślizgach cienką warstwę smaru. Podczas ich stosowania nie używa się żelazka cykliny i szczotki. Smarami tego typu można również czyścić ślizgi, boki i górę nart. W takim przypadku przed odparowaniem rozpuszczalnika wystarczy przetrzeć narty szmatką.

Najlepsze efekty uzyskuje się smarując narty „na gorąco”. Nowe narty należy wielokrotnie przesmarować smarem podkładowym. Najczęściej posiada on zakres temperatury zastosowania w granicach od –5° C do +5° C. Częstym błędem jest stosowanie twardych parafin przeznaczonych na bardzo niskie temperatury (np. –24° C), jako podkład pod właściwe smary. Należy pamiętać, że tego typu smary wymagają żelazka rozgrzanego do temp. około 150° C. Ślizgi nart nasączone takimi smarami nie wchłoną smarów „ciepłych”, które nakłada się w temp. około 110° C.

Nart w żadnym przypadku nie można czyścić rozpuszczalnikami z wyjątkiem specjalnych zmywaczy do ślizgów.

Precyzyjny dobór i prawidłowe nałożenie smaru zapewni optymalny poślizg nart w różnych warunkach śniegowych. Należy jeszcze pamiętać, że narty przed jazdą należy „zamrozić”, szczególnie, gdy wynosimy je na śnieg z ciepłego pomieszczenia.

Szczotkowanie - ma na celu odsłonięcie struktury tj. usunięcie smaru z mikro rowków znajdujących się na powierzchni ślizgu.

Do szczotkowania używa się różnych typów szczotek, my stosujemy mechaniczne szczotki obrotowe wykonane z włosia końskiego, które zapewniają idealne wypolerowanie ślizgu narty.

Pole tekstowe: Strona główna   |    wypożyczalnia    |    serwis   |   cennik   |   kontakt   |                                                                                                                                                       2016  skisurf.pl